Тема досвіду:
Особистісно
орієнтовані технології розвивального навчання на уроках професійної підготовки (спеціальність
«Дизайн»)
Актуалізація досвіду:
Досвід викладача завжди є
і буде актуальним, оскільки базується на глибоко особистісному підході до учня,
орієнтації на цінності мислення, творчість та компетентність особистості.
Врахування психолого-педагогічних тенденцій у навчальній роботі викладача
посилює внутрішню мотивацію учнів до самовдосконалення й самореалізації,
розвитку творчого потенціалу.
Переважання психологічного аспекту в організації
навчального процесу дає відчутний педагогічний результат, що виражається у
свободі творчості учнів, гнучкості мислення, легкості генерування ідей.
Сугестивна технологія навчання, яку застосовує викладач, не є чисто зовнішньою
оболонкою даного педагогічного досвіду. Вона глибоко проникла у зміст
навчального матеріалу і є міцною зв’язуючою ланкою у стосунках викладача та
учнів. Досвід потребує вивчення, поширення і застосування не тільки в
навчальних закладах професійної освіти, де пропонують творчі професії, а
скрізь, де на меті є формування гармонійно розвиненої особистості.
Визначення
виду досвіду за характером новизни (новаторський чи раціоналізаторський):
Оскільки суть новаторства полягає
у проявах нового у творчій діяльності
людей, вираженні творчих здібностей людини, а
раціоналізаторство є удосконаленням, то досвід
Т. В. Богуш можна віднести як до новаторського, так і до
раціоналізаторського. Адже він опирається на творчість як етап у
розвитку людського мислення. Творча реалізація, переконливо доводить на
практиці викладач, необхідна будь-якій людині. Творчий процес відображається в
трьох світах: фізичному, психічному та духовному. У фізичній матерії творчість проявляється
через механізм поєднання роботи правої та лівої півкуль мозку, образного й
логічного типів мислення. І якщо застосувати ці знання у розробці та підборі
вправ і методів навчання, тобто свідомо підійти до питання творчості, то
відкривання каналів проходження творчої енергії відбувається миттєво. А
індивідуальний та диференційований підходи сприятимуть швидкому зростанню й
розвитку творчих здібностей учнів.
Провідна педагогічна ідея
досвіду:
Автор досвіду провідною його ідеєю вважає художнє
сприйняття як основу творчого мислення. Набувши навички
художнього сприйняття, людина може використовувати їх в будь-якій галузі
знання, що сприяє творчому ставленню до життя,
прояву творчості в будь-якому процесі
життєдіяльності. А знаючи схему процесів сприйняття, людина здатна
швидше освоювати, усвідомлювати, більш якісно вивчати ту сферу пізнання, яка
перед нею постала.
Для тренування художнього сприйняття, образного
мислення, пам’яті та уяви автор досвіду пропонує спеціальні тренінгові вправи,
які випробувала на своїх уроках і які використовують колеги.
Сутність, технологія досвіду:
Сутність досвіду викладача Т.С. Богуш – поєднання
інтерактивних технологій навчання, які базуються на інтенсифікації навчальної
діяльності, тренінгових вправах, на дидактичному удосконаленні, концентрації
навчання і на сугестопедичних підходах. Викладач на власному досвіді доводить,
що використання будь-яких освітніх, навчальних технологій має бути комплексним
і таким, власне, є. Адже технологій «у чистому вигляді» не може існувати.
Переплетення їх відбувається постійно, навіть якщо той, хто їх використовує, не
звертає на це увагу. Якщо ж поєднання технології здійснювати осмислено, то й
ефект буде відповідно високий, оскільки педагогом тоді ставиться певна мета,
яка й досягається. Для цього сам педагог має бути широко обізнаний з суттю
кожної технології, яку застосовує, а не працювати наосліп або ж використовувати
тільки зовнішні ознаки тієї чи іншої технології.
Результативність досвіду:
Головним результатом
досвіду є те, що особистісно орієнтована взаємодія
викладача з учнями стала найважливішою складовою педагогічного процесу. А
осучаснення педагогічної діяльності щодо організації уроку дає можливість
учневі засвоїти потрібні види компетентності й бути здатним до подальшого розвитку
та інтеграції знань у системі самовдосконалення. Під ненав’язливим впливом
викладача, завдяки застосовуваним інноваційним навчальним технологіям, учні
набувають свободи
творчості, розширюють свій розумовий кругозір, підсилюється
продуктивність фантазії, народжуються позитивні емоції, підвищуються
активність, воля до дії.
Викладач допомагає учням розвивати альтернативні способи пізнання світу (вербально-аналітичні
й візуально-просторові), набувати навичок художнього сприйняття, які можна
використовувати в будь-якій галузі знань, сприяє творчому ставленню
до життя, прояву творчості в будь-якому
процесі життєдіяльності. Завдяки тренінговим технологіям в учнів закріплюються
вольові якості. Тренування заданої установки як елемента самонавіювання допомагає
учням зосереджувати свідомість на предметі, що вивчається, «прибирає страхи»,
допомагає сформувати позитивну внутрішню мотивацію, створює настрій радості та
успішності в досягненні мети. Учні навчаються сприймати недосконалості
оточуючого середовища як уроки, труднощі, подолання яких необхідні для власного
вдосконалення, а власна творчість сприятиме гармонізації й перетворенню буття.
Досить результативними є вправи для розвитку
пам'яті й образного мислення, для чого використовується емоційне забарвлення
образу. А індивідуальні творчі завдання стимулюють
творчу уяву, тренують швидкість фантазування, що є необхідною складовою у
професійній діяльності. Так само важливими є розвиток слухової, кінестетичної
та зорової пам’яті через ряд спеціальних вправ, які застосовує на уроках
викладач та її колеги, активізація
пізнавальних інтересів учнів за рахунок загального бачення перспективи, вироблення швидкості виконання розумових дій, цілісне формування якостей особистості, необхідних
для прискореного засвоєння матеріалу
(концентрації уваги, цілеспрямованості, наполегливості, цілісного художнього відчуття, широких
узагальнень), формування схемного,
знакового, символічного мислення, розвиток уваги, спостережливості, фантазії,
творчої уяви.
Поширення досвіду на обласному
рівні:
Викладач спецдисциплін зі спеціальності «Дизайн»
Тетяна Степанівна Богуш бере активну участь у роботі обласного методичного
об’єднання, ділиться досвідом роботи з викладачами спецдисциплін та майстрами
виробничого навчання художнього напрямку. Т.С. Богуш є переможцем обласної
виставки матеріалів комплексно-методичного забезпечення предметів професійної
підготовки «Педагогічні ідеї та знахідки», нагороджена грамотою управління
освіти і науки облдержадміністрації за результатами обласної виставки-конкурсу
кращих дипломних і творчих робіт учнів ПТНЗ області. Досвід Т.С. Богуш вийшов і
за межі області. Так, у 2008 році викладач брала участь у Всеукраїнському
науково-методичному семінарі «Виховний потенціал українського народного
мистецтва, фольклору, обрядовості та звичаїв у роботі навчально-виховних
закладів». Розроблена Т.С. Богуш авторська програма курсу «Народна культура»
вміщена у збірнику, виданому за матеріалами семінару. Крім того, Тетяна
Степанівна – автор шести посібників.
Фестиваль дитячих театралізованих колективів
Днями у Хмельницькому відбувся обласний
фестиваль дитячих театральних колективів «Театральна мозаїка – 2017».
Організатори заходу Управління культури і туризму Хмельницької міської
ради, Всеукраїнська культурно-освітня Асоціація гуманної педагогіки
«Мистецький простір» Подільського культурно-просвітницького Центру ім.
К. Реріха.
З великим інтересом учасники фестивалю
переглянули вистави кращих дитячих театралізованих колективів регіону.
Серед них і студії «Вітрила удач» Вищого професійного училища №25 м.
Хмельницького, якою керує викладач цього навчального закладу Тетяна
Степанівна Богуш. До складу якої студії «вітрила удачі» увійшли майбутні
живописці, оформлювачі вітрин Борис Бойко, Анастасія Герасимчук,
Михайло Калашніков, Світлана Нікуліна, Крістіна Руда, Олеся Трубнікова,
Ангеліна Унгурян, Руслана Ярженська.
Вони дуже зацікавили глядача своєю
виставою «Маленький принц». Пісню до якої переклав керівник гуртків ВПУ
№25 Станіслав Петрович Кравчук.
Юні аматори сцени нагороджені дипломом організаторів фестивалю у номінації «Найкраща музична вистава»
Валерій Марценюк
обласний семінар НМЦ ПТО Пк у Хмельницькій
області
План заходів на 12
жовтня 2016
Тема «Реалізація творчого потенціалу учнівської
молоді. Робота з обдарованими учнями в умовах ПТНЗ»
(в рамках тижня образотворчого мистецтва)
1. 09 00 Зустріч гостей.
2. 09 30 - 11 00 Відкритий урок з предмета
«Основи композиції» (проводить викладач Богуш Тетяна Степанівна та учниця 31
групи Ланцова Софія
3.
11 00 - 11 20 Особливості роботи з обдарованими
учнями. (виступ психолога Віговської Антоніни Антонівни).
4. 11 20 - 12 00 Робота з обдарованими учнями на
факультативі «Малювання людини» (проводить викладач Богуш Т.С).
5.
12 00 - 12 зо Майстер-клас «Виконання техніки
«подвійний мазок»» (проводять викладач Головата Я.Ю та майстер в/н Шаля Л.А)
6.
12 30 - 13 00 Обід. Обговорення
заходів.
7.
. 13 00 -14 30 Свято
«Посвята в художники»
АЛГОРИТМ
ОПИСУ СИСТЕМИ ПІДГОТОВКИ КВАЛІФІКОВАНИХ РОБІТНИКІВ З КОНКРЕТНИХ ПРОФЕСІЙ
1.
Обгрунтування доцільності підготовки
робітників з конкретної професії регіону.
2.
Динаміка випуску і працевлаштування
випускників з даної професії (за 5 років, графіки, схеми тощо)
3.
Організація профорієнтаційної роботи.
4.
Стан організації навчально-виробничого
процесу з даної професії.
а) навчально-матеріальна база
б) кадрове забезпечення
(кількісно-якісний склад)
в)
організація професійно-практичної підготовки(навчальна майстерня, навчальна
дільниця на виробництві, система
виробничого навчання, місця проходження виробничої практики).
5.
КМЗ (забезпечення підручниками, атестація
робочих місць).
6.
Зміст навчання з професії.
а) наявність ДСПТО(в т. ч. на компетентісній
основі);
б) роль методичних комісій в оновленні
змісту;
в) регіональний компонент.
7.
Впровадження педагогічних та виробничих
технологій.
8.
Вивчення та поширення досвіду педагогів
даної професії на рівні ПТНЗ, обласному, всеукраїнському рівнях(форми
поширення, досягнення, розробка навчальної літератури, публікації матеріалів у
фаховій періодиці).
9.
Співпраця із соціальними партнерами.
Немає коментарів:
Дописати коментар